Root Js

powered by
Socialbar

Hacker ?

Asslamualaikum


Hari ini admin cuma nak membahaskan satu perkara sahaja di dalam entri ini. Hacker atau penggodam yang ketika ini dilihat sebagai antara topik utama di setiap negara. Tidak dinafikan di Malaysia sendiri ramai penggodam-penggodam baru telah lahir dan tidak mengejutkan juga ada diantara mereka seawal usia sekolah menengah juga telah menggelarkan diri mereka sebagai "Hacker".  


Apa itu hacker dan apa itu definasi hacker? Tetapi bukan itu yang ingin ditulis oleh admin di dalam entri kali ini. Tetapi lebih ke arah senario penggodam-penggodam yang terdapat di Malaysia pada waktu sekarang. Memang di Malaysia sendiri ramai mereka yang berpengalaman dan diakui berpengatahuan luas di dalam bidang ini. Tetapi cuba kita lihat perbezaannya jika dibandingkan dengan golongan ini dengan negara jiran iaitu Indonesia contohnya.


Indonesia adalah sebenarnya antara negara di Asia Tenggara yang mempunyai ramai bakat dalam bidang IT ini berbanding di Malaysia. Cuma apa yang lebih dikesali ialah berbanding di Malaysia, banyak bakat-bakat baru yang wujud tetapi tidak dikembangkan. Berbeza di Indonesia, mereka lebih suka untuk berkongsi ilmu dengan semua. Bezanya di Malaysia mereka lebih suka untuk mengambil sikap mendiamkan diri. Dan apa yang lebih mengecewakan, semangat untuk saling berganding-bahu dilihat kurang berbanding di negara Indonesia.


Sebaliknya, apa yang dilihat dan boleh diperhatikan ialah mereka lebih suka untuk menjatuhkan sesama pihak sendiri walaupun berasal daripada pihak dan negara yang sama. Walaupun tidak kesemua kumpulan yang terlibat dan ada juga segelintir pihak masih lagi bersatu. Berbanding di Indonesia, semangat bersatu-padu dikalangan kolompok mereka dilihat sangat kuat. Mungkin itu antara faktor mengapa mereka lebih mendominasikan bidang ini di Asia Tenggara amnya. Alangkah bagusnya jika golongan-golongan ini yang wujud di Malaysia juga mempunyai sikap yang sama.


Persaingan secara sihat sebenarnya penting dikalangan umum. Bagi pihak yang lebih berpengalam luas, mereka sepatutnya sentiasa memberi tunjuk ajar dan dorongan bimbingan kepada pihak lain, bukannya berusaha untuk menjatuhkan mereka. Penggodam sebenarnya bukan merujuk kepada golongan yang sering melakukan jenayah siber sahaja. Tetapi lebih kepada mereka yang berpengatahuan di dalam bidang komputer. Dan kerajaan contohnya perlu memainkan peranan yang lebih dengan membuka lebih banyak peluang kepada golongan-golongan seperti ini untuk mengembangkan lagi bakat mereka dan mendidik supaya golongan seperti ini tidak menyalahkan gunakan pengatahuan mereka.


p/s : saja kecewa dengan senario yang berlaku sekarang di Malaysia










1 ulasan:

----- ----- said...

Hurm...
betul tu ckp ko masta..

yang Benar, Ringkas, Sopan, Peace..^.^
NINJA

Post a Comment

Please Do Not Spam Here Moron. Everyone Welcome Here.