Root Js

powered by
Socialbar

Samurai Web Test Framework OS

Backtrack -- Mesti anda biasa mendengar Sistem Operasi ( OS ) berkenaan bukan? Jika ditanya apakah itu Backtrack ? Pasti rata-rata sedia maklum bahawa Backtrack adalah OS yang digunakan untuk melakukan melakukan Forensik Hacking, atau lebih tepat lagi OS khusus untuk melakukan penggodaman. Tetapi tahukah anda bahawa terdapat banyak lagi OS yang menawarkan fungsi seperti Backtrack ini? Antaranya ialah Pentoo, Nedo Zero, Blackubuntu, dan sebagainya. Ok entri kali ini kita akan cuba mengenali sejenis OS iaitu Samurai Web Testing Framework.



Samurai Framework adalah live linux enviroment yang dikonfigurasikan untuk berfungsi sebagai persekitaran web pena ujian. Ianya adalah sumber terbuka dan percuma yang memberi tumpuan kepada menguji dan menyerang laman web. Dalam membangunkan persekitaran ini, Samurai telah mensasarkan pemilihan alat mereka kepada alat-alat yang  digunakan dalam amalan keselamatan. Kami telah termasuk alat-alat yang digunakan dalam semua empat langkah web pen-ujian.


Bermula dengan peninjauan, OS ini telah dimasukkan alat-alat seperti Fierce domain scanner dan Maltego. Untuk pemetaan, OS ini telah dimasukkan alat itu WebScarab dan ratproxy.Ini termasuk w3af dan burp . Eksploitasi, peringkat akhir,OS  termasuk BeEF, AJAXShell dan banyak lagi. OS ini juga termasuk sebuah wiki yang pra-konfigurasi, yang ditubuhkan untuk menjadi pusat menyimpan maklumat semasa ujian pen anda.


Development Release
Pasukan penyelidikan Projek Samurai dengan bangganya mengumumkan melancaran versi pembangunan Rangka Kerja Web Testing Samurai.OS Samurai Framework ini adalah persekitaran yang berfungsi sepenuhnya dengan persekitaran linux yang mempunyai beberapa alat-alat yang dipasang sebelumnya. Harapan penyelidik mereka adalah bahawa orang-orang yang menggunakan OS ini akan memberikan maklum balas bagi apa yang mereka inginkan semasa menggunakan OS ini.


Pasukan projek juga telah mewujudkan satu mailing list untuk perbincangan mengenai projek dan arahnya. Mereka turut  mengalu-alukan semua orang yang berminat untuk menyertai mereka di sana. Projek ini juga terbuka kepada sukarelawan yang ingin membantu dalam membina projek ini.


Anda boleh mendownload OS ini disini atau terus ke halaman mereka disini






Sumber : Samurai Developer Team

















2 ulasan:

Unknown said...

dah download..xsempat nk try lg ngn vmware..smakin bnyk linux baru....

Tahniah!!

BRMCX said...

satu kelebihan dalam OS linux yg mana kita boleh edit sendri mengikut kemampuan kita :)
thx for reading ^_^

Post a Comment

Please Do Not Spam Here Moron. Everyone Welcome Here.