Root Js

powered by
Socialbar
Jika anda merasakan PC Anda adalah yang terpantas, tunggu hingga anda melihat apa yang dapat dilakukan komputer - komputer dibawah ini. Jika Superkomputer Intel dan Nvidia yang  terpantas dapat melakukan sesuatu perkara dalam satu hari, maka komputer dual-core peribadi kebanggaan anda akan memakan waktu 160 tahun untuk menyelesaikannya. Dalam entri kali ini ada antara 10 buah supercomputer yang terdapat di dunia secara ringkas. Sila klik pada nama tersebut untuk pergi ke pautan secara penuh mengenai maklumat lebih lengkap. :)

Tianhe-1A ( China )
Tianhe-1A Superkomputer China ini dapat beroperasi pada tahap 2,5 petaflops  (petaflop adalah seribu trilion operasi floating point per saat) bersamaan 186.368 core dan 229.376 GB RAM. Tenaga kuda yang digunakan adalah off-the-rak Intel dan chip Nvidia. Tianhe-1A Ini terletak di Pusat Supercomputing Nasional Shenzhen, di mana ia digunakan oleh universiti dan kilang di China.















Jaguar ( Dengan seperempat juta Core ) 
Jaguar, sebuah Cray XT5-HE superkomputer yang terletak di USA ( Oak Ridge National Laboratory ) TOP500 mengatakan ada hampir seperempat juta score sejak upgrade ke yang terbaru.
224.162 Jaguar core miliki sejumlah besar enam-core Opteron, dan keupayaannya adalah sebanyak 1,76 petaflops. Oak Ridge mengatakan bahawa ia merupakan superkomputer terpantas di dunia untuk penelitian tidak berbintang




















Dawning Nebulae
Dawning Nebulae dilancarkan petama kali pada awal 2010. Dawning superkomputer Nebulae Cina adalah yang terpantas di dunia, dengan keupayaan tenaga sebanyak 1,27 petaflops. Tetapi sekarang berada di tempat ketiga dibelakang Jaguar dan Tianhe-1A. Seperti Nebulae "saudaranya" berada di National Supercomputing Centre di Shenzhen.












Tsubame 2.0
Tokyo Tsubame 2.0 dengan keupayaan tenaga hampir sama dengan Jaguar iaitu pada 2.3 petaflops, dan tenaga kerjanya yang berlanjutan dari sekitar 1,4 petaflops -tetapi itu hanya seperempat daripada ukuran dan menggunakan seperempat daripada kekuatan untuk ketergantungan pada Nvidia Fermi GPU serta sebagai Intel CPU. Menurut ketua projeknya, Profesor Satoshi Matsuoka, Tsubame 2.0 akan memberi manfaat besar dalam praperkiraan iklim dan cuaca, pemodelan dan simulasi biomolekuler tsunami.













Hopper
Hopper dibangunkan untuk tujuan kajian seperti perubahan iklim, pengeluaran tenaga bersih, astrofisika dll. Terletak di Jabatan Tenaga AS Nasional Pusat Tenaga Komputer Riset Ilmiah, menawarkan layanan kepada lebih dari 3.000 peneliti di bidang penelitian iklim, kimia, pengembangan material baru dan bidang-bidang penting.












Tera-100 ( Perancis )
Tera-100, Superkomputer skala petaflop pertama yang dirancang dan dibangunkan di Eropah ini adalah antara yang terpantas. Keupayaan kapasitinya untuk mentransfer maklumat bersamaan dengan "satu juta orang yang menonton filem berdefinisi tinggi secara bersamaan". Dibangunkan menggunakan Intel Xeon prosessor 7500, pengganti 2005 adalah Tera 10 yang 20 kali lebih pantas dan tujuh kali lebih jimat tenaga dari sebelumnya.












Roadrunner
Supercomputing adalah bidang yang berkembang dengan pantas, dan Roadrunner adalah buktinya. Pada tahun 2008, Roadrunner adalah superkomputer pertama yang memecahkan hambatan petaflop untuk tenaga kerja yang berkelanjutan, tetapi  dengan kepantasan  1.04 petaflop Roadrunner jatuh ke tangga ketujuh dua tahun kemuadian. Dibangun oleh IBM untuk Jabatan Tenaga AS. 














Kraken
Pada Febuari 2010 Kraken menduduki tangga ke lapan dalam senarai superkomputer yang terpantas didunia.
Superkomputer ini terletak di Oak Ridge Leadership Computing facility di Oak Ridge National Laboratory.
Dibina bagi memecahkan kebuntuan manusia dalam mencari asal-usul kejadian alam semesta
( cam siot je -_- ) 




















Jugene
Jugene, Superkomputer Jerman dibina untuk menghasilkan daya yang rendah serta tenaga kerja yang tinggi. Turut mengkaji tentang bagaiman DVD berfungsi dan bekerja.  Menurut Scientific Computing, ini meningkatkan pemahaman kita tentang "proses yang terlibat dalam menulis dan menghapus DVD", yang harus mengarah pada media penyimpanan yang bekerja lebih baik, berlangsung lebih lama dan menyediakan kapasiti yang lebih tinggi.

















Cielo
Cielo digunakan untuk "Operasi Rahsia" oleh National Nuclear Security Administration (NNSA).
Spesifikasi  :

Operational Time Frame : 2011
Theoretical Peak Performance : 1,374 TF
HPL (Linpack) Performance : 1,110 TF using 142,272 cores
Cabinets : 96
# Compute Nodes : 8,944
# Compute Cores : 143,104
Compute Processor : Dual AMD Opteron™ 6136 eight-core “Magny-Cours” Socket G34 @ 2.4 GHz
Compute Memory : 286 TB DDR3 @ 1333 MHz
Compute Memory BW : 763 TB/s
Service Nodes : 272 AMD Opteron™ 2427 six-core “Istanbul” Socket F @ 2.2 GHz
External Login Nodes : Qty 4 Dell PowerEdge R815 Servers
User Disk Storage : 7.6 PB User Available Capacity
Parallel File System : Cray DVS and Panasas PanFS




4 ulasan:

Anonymous said...

Tipu je ni...bkn leh cy sgt =P

BRMCX said...

dengki siot
taw la guna laptop je :p

Anonymous said...

bro...
GIGAFLOOP x de pn....
komptr trawal tuh....

BRMCX said...

Yup, terawal tpi bukan terpantas..mcam dalam entri nie ckp, teknologi superkomputer tu cepat berkembang..mcam telefon bimbit,handfon mule ade kamera 2.0megapikse je, tpi cepat je berkembang smpai mncecah 12megapikse hari ni..esok?siape tahu meningkat lgi kan :)

Post a Comment

Please Do Not Spam Here Moron. Everyone Welcome Here.